ابلوموف

Oblomov

مارسل کوولیه

مترجم

محمدرضا خاکی

تعداد صفحات: 185
شابک: 5-30-5193-600-978
سال چاپ: 1402
نوبت چاپ: 4
قطع: رقعی
جلد: شومیز
قیمت: 152000 تومان
دریافت نمونه

|        مارسل کوولیه نخستین کارگردان‌ـ‌بازیگری بود که به اجرای نمایشنامه‌های اوژن یونسکو پرداخت. تا امروز 57 سال است که اجرای نمایش درس یونسکو در تئاتر دو لا اوشت (Theatre de la Huchette) شهر پاریس، با میزانسن مارسل کوولیه، ادامه دارد. بدون تردید او یکی از کارگردان‌ـ‌باریگران آوانگارد تئاتر معاصر فرانسه است.

|           مارسل کوولیه با تنظیم صحنه‌ای زیبا و پر ظرافتی که بر اساس رُمان مشهور اُبلوموف اثر نویسندۀ روس، ایوان الکساندروویچ گنچاروف انجام داده، توانسته است نمایشنامه‌ای لبریز از طنز و عشق و شاعرانگی بیافریند؛  نمایشی عمیق و سرشار از جنبه‌های انسانی که در آن تنبلی و خیالبافی‌های اُبلوموف لحظاتی فراموش نشدنی می‌آفریند.

|           مارسل کوولیه با چنان علاقه و شیفتگی‌ای به نوشتن نمایشنامۀ اُبلوموف پرداخته و دلبستۀ قهرمان آن گشته که گویی خود گنچاروف آن را به رشتۀ تحریر درآورده است. پل مورل (Paul Morelle) منتقد روزنامۀ فرانسوی لیبراسیون از این نمایشنامه به عنوان نمایشی نزدیک به یک شاهکار یاد کرده و دربارۀ آن نوشته است: هیچ نمایشی نمی‌تواند به سادگی شاهکار نامیده شود؛ اما این نمایشنامه با توجه به تسلط کامل نویسنده به رُمان گنچاروف از یکسو، و تخیل سرشار و قدرت و توانایی خلف صحنه‌هایی جذاب و پر کشش از سوی دیگر، شایستگی آن را دارد که به عنوان شاهکار نمایشی در نظر گرفته شود.

 

|         مجموعه نمایشنامه‌‌های بیدگل، مجموعه‌‌ای منحصربه فرد از نمایشنامه‌‌هایی است که تا به حال به فارسی ترجمه نشده‌‌اند و یا ترجمۀ مجددی از نمایشنامه‌‌هایی خواهد بود که از هر جهت لزوم ترجمۀ دوبارۀ آن‌ها حس می‌گردد.


اخبار و مقالات مرتبط با این کتاب: