انتشار سومین چاپ نمایشنامه‌ای که کین در دوران افسردگی حادش نوشت

سارا کین، نمایشنامه‌نویس خلاق و معاصر بریتانیایی است که در ۱۹۹۹ در سن ۲۸ سالگی درگذشت. از او تنها پنج نمایشنامه باقی مانده است. فیلمنامه فیلم کوتاه پوست به کارگردانی وینسنت اوکانل که در سال ۱۹۹۵ ساخته شد نیز به قلم سارا کین است.
کین که از افسردگی حاد رنج می‌برد در دوران بیماری نمایشنامه‌ای با نام سایکوسیس ۴:۴۸ را نوشت. این نمایشنامه در اصل آخرین متن نوشته شده به قلم اوست، چرا که چند ماه پس از اتمام آن به زندگی خود پایان داد. سارا کین از جهانی می‌نوشت که عشق و خشونت عمیقا در هم تندیده شده‌اند و در آن امید و یاس تصاویر آینه واری از یکدیگر هستند. زبان کین بی‌حشو و اضافات، نیروی شاعرانگی قدرتمندی دارد و در جست‌وجوی فرم‌های تئاتری نوآورانه است.
سایکوسیس ۴:۴۸ در ایران برای نخستین بار در بهار امسال (۱۳۹۷) با ترجمه عرفان خلاقی با شمارگان هزار نسخه، ۱۲۰ صفحه و بهای ۱۲ هزار تومان توسط نشر بیدگل منتشر شد. چاپ دوم این کتاب در تابستان امسال با همان مشخصات به بازار کتاب آمد. اکنون نشر بیدگل سومین چاپ این کتاب را نیز با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۴ هزار تومان منتشر کرده است. این اثر هجدهمین مجلد از مجموعه نمایشنامه‌های اروپایی نشر بیدگل است.
سایکوسیس ۴:۴۸ فاقد متن ساختمند، قطعه قطعه و با تعداد کاراکترهای نامشخص بدون نام است. برخی خوانش‌ها، نمایشنامه را جست‌وجو و اکتشاف نیهیلیستی ذهن زنی در آستانه خودکشی ارزیابی می‌کنند و آن را در زمره ادبیات یأس طبقه‌بندی می‌کنند. عده‌ای هم این اثر را مدیون افسردگی کلینیکی کین می‌دانند و نه بینش هنری واقعی‌اش... اما در هر صورت بسیاری از منتقدان هنرهای نمایشی  بر این عقیده‌اند که میل توقف‌ناپذیر کین در ایجاد فرم‌های بدیع، این اثر را به یک رقص هماهنگ شاعرانه بدل کرده است.
 نغمه‌سرایی متن به تصاویر قدرتمندی صحنه‌بندی شده است. اجراهای بسیاری از آثار کین و نیز سایکوسیس ۴:۴۸ در سراسر جهان بر صحنه آمده است و اجرای نقش اصلی آن به دلیل دشواری و پیچیدگی‌اش چالشی بزرگی برای بازیگرانش قلمداد می‌شود.
 


کتب مرتبط: