سیکلوپس

Cyclops

اوریپید ‌

مترجم

غلامرضا شهبازی

تعداد صفحات: 78
شابک: 7-40-683-622-978
سال چاپ: 1400
نوبت چاپ: 2
قطع: رقعی
جلد: شومیز
قیمت: 30000 تومان
دریافت نمونه

|      نمایش ساتیر بخشی غریب از تجربۀ تئاتری یونان بود. این گونه از نمایش که هر سال پس از یک سه‌گانه از تراژدی‌ها بر صحنه می‌رفت، جزء جدایی‌ناپذیر دیونیزیای شهر بود، جشنواره‌ای که در قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد به افتخار دیونیزوس برگزار می‌شد. تنها نمایشنامۀ ساتیر که به صورت کامل بر جا مانده است، سیکلوپس نوشتۀ اوریپید است. این نمایشنامه، روایتی خنده‌آور از داستان اسطوره‌ای شناخته‌شده‌ای‌ست که در سرود نهم اودیسۀ هومر آمده است.

|      ساتیرهای بزدل و تنبل و پدر رسوا و پیر‌شان سیلِنوس در سیسیل بردۀ سیکلوپس یک‌چشم و آدم‌خوارند. اودیسئوس حیله‌گر و چرب‌زبان که باد مخالف، کشتی او و یارانش را به سیسیل آورده است از راه می‌رسد و...

|      اوریپید یکی از سه تراژدی‌نویس مهم عصر زرین درام یونان است که منتقدان قدیم و جدید او را درام‌پردازی سنت‌شکن، نوآور و نامتعارف می‌دانند. او در یکی از سال‌های دهۀ 480 پیش از میلاد در بخش شرقی آتن زاده شد. اطلاعات کمی از زندگی اوریپید در دست است. نخستین نمایشنامۀ او یک سال پس از مرگ آیسخولوس در سال 455 بر صحنه رفت و در مسابقات تئاتریِ دیونیزیای شهر آتن به مقام سوم رسید. نخستین دستاورد بزرگ اوریپید در سال 441 با کسب مقام نخست این رقابت‌ها حاصل شد. می‌گویند او بیش از 90 نمایشنامه نوشته که امروزه 19 مورد از این آثار بر جا مانده است. آخرین باری که در آتن به رقابت پرداخت، در سال 408، با نمایشنامۀ اورستس بود. سپس به مقدونیه و دربار آرخِلائوس رفت و نمایشنامه‌ای به نام این پادشاه نوشت. اوریپید در سال 406، حین نگارش نمایشنامۀ کاهنه‌های باکوس، در مقدونیه درگذشت.


اخبار و مقالات مرتبط با این کتاب: